Mobilitat, sostenibilitat i turisme

foto de Ajuntament de Pollença.

Foto: Facebook Ajuntament de Pollença

Aquesta setmana hem assistit a la inauguració de la nova estació de bus del Port de Pollença, una infraestructura que pensam necessària per reordenar el transit del Moll i per a millorar el transport públic del nostre municipi. Com deim serà una millora, però creiem que no una solució a la precarietat que sofreix el transport públic de l’illa i en particular la del nostre municipi. Precisament en el moment de la inauguració un usuari ens comentava que per anar de Pollença a fer feina al Moll havia d’agafar un bus que sortia dues hores abans i que havia de fer volta per Cala Sant Vicenç.

Amb testimonis com aquests en referència a les freqüències, sabent el tipus de bus que operen en les línies del municipi, els preus de les tarifes… Realment algú pot pensar que el transport públic és una opció pràctica i atractiva pels ciutadans?

Des del Pi, com ja hem fet durant aquests tres anys de legislatura al Parlament, anem insistint en el fet que s’ha de repensar el model de transport públic de les Illes. Pensam que a Mallorca és primordial apostar pel tren. Augmentant les línies de Metro a Ciutat, amb línies que uneixin la Intermodal amb l’Aeroport, amb Son Espases i com a mínim amb Pedro Grau, el barri amb més densitat de població de la capital. Això hauria de venir acompanyat d’una electrificació total de les línies de tren, fent a més arribar el tren fins a Alcúdia, Artà i Ses Salines.

Pel que fa a Pollença, pensam que seria digne d’estudi una línia de tramvia que recorres les badies de Pollença i Alcúdia unint de manera eficient i ecològica. Amb aquestes mesures pensam que alleugeriríem la pressió de trànsit de les nostres carreteres especialment els mesos d’estiu.

Creure en el transport públic no sols és restringir l’ús del transport privat i fer realitat les infraestructures que fa anys que haurien d’estar fetes. Cal una bona planificació que a hores d’ara no està feta. Si el Sr. Sánchez, flamant president del Govern de l’estat, avui alçàs el telèfon i demanàs a la nostra Presidenta i companya de partit, per fer una inversió per exemple en tren, la senyora Armengol no té un pla fet ni aprovat on poder invertir. Creure en el transport públic no només és omplir-se la boca dels seus beneficis si no pensar en quin model volem. En el PI ho tenim clar, el tren i la modernització de les flotes bus, amb uns vehicles més sostenibles.

Aprofitant la inauguració es va fer oficial que enguany ja es realitzarien les anunciades restriccions (paraula molt recurrent en les mesures que empren el Govern de les Illes Balears) de trànsit rodat a la carretera del Far de Formentor. La idea dels dos òrgans, Ajuntament i Govern, és posar a disposició del ciutadà una línia de bus llançadora, el que no sabem ni saben encara ells, és la freqüència ni tampoc el preu. A jutjar per com funciona el transport públic hem de dir que no podem esperar cap ou de dos vermells.

Exposada l’actualitat de la mobilitat sempre tan renyida amb el turisme, volem deixar clar que el PI també va proposar una restricció d’aquest que agraden tant al Govern de les Illes, una restricció de l’entrada de cotxes de lloguer. L’increment de cotxes de lloguer durant els mesos d’estiu provocat per les multinacionals del sector que porten cotxes d’altres indrets de l’estat. Aquest fet afecte a les illes a tots els nivells: Econòmic, aquests vehicles no tributen a la nostra comunitat provocant un greuge comparatiu cap als “rent a cars” de les illes que solen ser petites i mitjanes empreses. En l’àmbit ecològic per l’augment d’emissions de gasos que provoquen a les nostres carreteres, per això s’hauria d’exigir als “rent a cars” la substitució de les actuals flotes per a flotes més sostenibles apostant per cotxes híbrids i/o elèctrics. Provoquen saturació turística a indrets d’alt valor paisatgístic i mediambiental especialment de la Serra de Tramuntana, que a la vegada esdevé en una problemàtica social de rebuig cap al turista per part dels illencs.

Des del Pi consideram clau la regulació del sector del “rent a car”, per això des de 2016 hem denunciat aquests fets i fent propostes al parlament, propostes consensuades amb la patronal del “rent a car” de les Illes i que a més s’han aprovat amb els vots a favor del Govern de la Presidenta Armengol. Prohibir és fàcil, regular requereix dedicació i convicció.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s