El certamen internacional d’Arts Plàstiques de Pollença no arribarà als 50 anys!

Analitzant la història, trobam dos tipus de polítics i polítiques en l’àmbit cultural. Històricament hem tingut personatges que independentment del temps injustos que els havia tocat viure, tenien una visió i una pràctica en majúscules, que anava més enllà de l’electoralisme i de projectes a quatre anys. Tenien uns ideals, uns principis i els posaven en pràctica. Evidentment per això també calia que es donessin certs elements conjunturals, i tot i que no es veien lliures de tenir oposició, tan aquesta com la ciutadania donava suport a tot projecte que impliques prosperitat i creixement.

En l’innici del boom turístic pollencí, es donà aquesta conjuntura. Creixement econòmic, i la inversió d’empresaris amb visió de futur permeté que el Port de Pollença,  anàs una passa més enllà d’aquells inicis que s’havien inaugurat a Formentor, l’Illa d’Or i el Miramar per anomenar-ne alguns.  Ja teníem els establiments i les botigues, i ara calia donar una passa més, mancava un element, la tan anomenada en l’actualitat, oferta complementaria. Oferta que havia d’estar d’acord amb el tipus de turisme que teníem i que volíem. I d’això el poble n’era conscient.

Serà l’any 1961 quan l’empresari pollencí Bartomeu Siquier és anomenat batle. Com a empresari representava el creixement, una persona que en origen feia espardenyes i que acabà construint un projecte empresarial fort i amb futur. Com a polític, encaixaria dins els sectors més modernitzadors de l’aparell franquista, és a dir no formava part del ranci falangisme.

Dins aquest context, el nou batle, no lliure de oposició i polèmiques reprendrà un antic projecte, un projecte amb diversos ingredients: per una banda crear el museu de Pollença, idea que ja provenia d’abans de la Guerra Civil, i més concretament d’Anglada Camarassa i el seu cercle; un altre ingredient l’aportava el club Pollença, amb la pretensió de crear un certamen de pintura; a més, no podem deixar de banda l’ambient internacional i artístic que gaudia la localitat en aquell moment. El resultat serà el que es coneixeria en els darrer anys com a “Certamen Internacional d’Arts Plàstiques de Pollença”, el qual juntament amb el Festival de Musica clàssica esdevindrà l’element diferencial de Pollença de la resta de poblacions illenques. El batle ja havia donat una solució qualitativa a l’oferta complementaria. Oferta que anava acompanyada de la restauració i habilitació del claustre del Convent.

Després els anys passaren i temps canviaren. Però el Certamen, amb els corresponents alts i baixos, ha arribat fins el dia d’ahir. No ha arribat fins avui, perquè a punt de complir el 50 aniversari ha estat mort. Això sí, amb l’excusa de fer una retrospectiva de les obres guanyadores. Iniciativa que per cert ja s’havia dut a terme en un passat no massa llunyà.

No és objecte d’aquest article repassar la història del certamen, que ja s’ha fet en altres ocasions.  Però si que volem posar de manifest la seva rellevància artística a més d’ històrica del Certamen, tant per a Pollença com per Mallorca.  I tot això, al marge de què som conscients que en el darrers temps no passava pels seus millors moments,  sobretot pel que fa a l’acceptació popular, ja sigui per  desconeixement  o per la no acceptació del tipus d’obres avangüardistes que es seleccionaven, per no parar del qüestionament de si Pollença ha de tenir un museu amb obres internacionals o locals. Debat que deixarem per una altre ocasió. Però el que ningú no pot ignorar és la importància que ha tengut aquest esdeveniment per a Pollença. I, en conseqüència, no es pot deixar morir sense més. Sobretot sense posar alternatives i sense el concurs d’un profund debat que vagi més enllà de la política partidista i abraci el que es denomina la societat civil.

Arribats a aquest punt, cal recuperar l’exposició que fèiem a la introducció de l’article. Hi ha dos tipus de polític, uns amb visió de futur que aprofiten el que tenen a ma en benefici de la comunitat i del creixement, i altres que quan sorgeixen entrebancs, be siguin tècnics o econòmics, com representen els temps actuals, el que fan és tancar les portes sense proposar cap alternativa.

És una pena que la regidora de cultura en el 50è aniversari del Certamen Internacional d’Arts Plàstiques de Pollença, hagi decidit acabar amb ell. En definitiva, que hagi estat incapaç de posar la suficient voluntat i  imaginació que ha de tenir tot polític per trobar solucions als entrebancs que sempre surten en el camí. Si el batle Siquier i els seus successors,  s’haguessin rendit al primer problema, avui Pollença no seria el que és.

Advertisements

23 responses to “El certamen internacional d’Arts Plàstiques de Pollença no arribarà als 50 anys!

  1. Pepe hauries de saber com aa historiador que qualsevol museu precisa, necessita magatzem d’obres, ja que es una de les maneres de dinamitzar. De fet l’obra en magatzem ha de ser molt superior a l’exposada.
    Per altre banda no cal que la regidora digui res, la realitat es la que es i s’ha carregat el certamen i si el volia reconvertir ha tengut un any per fer-ho. De manera que no l’excusis, la responsabilitat es seva.
    Estic d’acord en les actualizacions pero sempre fetes per tècnics experts i no per quatre que no han guaitat fora del seu carrer i es creuen que en saben mes que tothom
    Respecte a la compra de 3000 euros , era decidida per un jurat de prestigi, tal com ha de ser per poder garantir la qualitat de la col.leccio i de la inversio publica. O tu li deixaries invertir els teus doblers a qualsevol? No es tracte de teobar les coses guapes , l’estetica en l’actualita va mes enlla i l’art engloba multiples valors

  2. Exacte el benenfici es indirecte, si el que jo faig beneficia al conjunt també en beneficia a mi.

  3. Gràcies Biel T per el teu interés i escoltarme per la ràdio. El que vaig comentar és fruit de molts d’anys de fer feina per Pollença i l’unic que faig es proposar allò que crec que és bo per Pollença i per la gestió municipal, ja que si aquesta va be i guanyam tots.Supòs que per molts serà ingenuitat perque no en trec un benefici directe pero es la meva forma de funcionar.

  4. De res Maria C.
    La gran pena des del meu punt de vista és que cap dels dos partits de govern tingui un lloc obert a internet on puguin explicar i defensar la seva feina i on els ciutadans puguin expressar les seves opinions, crítiques, enhorabones,atacs… Fa un moment he llegit com s’ha censurat un comentari del PSM a la pàgina del facebook de l’Ajuntament (lamentable)… D’aquesta forma sembla que els partits de l’oposició tenim més discrepàncies de les que realment tenim, simplement per què les expressam públicament als nostres blogs.

  5. Jordi, tu ho has dit. Però precisamente crec que el que ja s’ha demostrar en varíes ocasions des de que aquesta panda han començat a “governar” (ja ja i ja), és la seva falta de imaginació i sobretot la seva incapacitat i poques ganes de fer feina (Ja varen agotar les ganes de fer feina a les eleccions enganant a la gent de Pollença).

    El que està més que clar, és que a la senyoreta Estrany, el que li importa realment és el seu sou de final de més i la seva visió futura no va més enllà de 3 anys valorant quina és la estrategia a seguir per aconseguir de nou tenir una nomina d’estat, mirant com sempre pel seu interes que és l’unic que sempre ha importat.

    Gracies al Batlle Siquier per saber dur a Pollença al segle XX, aquest home si que hauria de rebre algun reconeixament. I sobretot hauria de servir de exemple perque molts dels que obstenten el càrrec de regidor és replntejassin que estan fent perl poble..

  6. A mi no hem serveix les excuses de que no hi ha doblers per deixar de fer coses, estic segur que fa 50 anys ni hi havia molt manco de diners, i amb imaginació i ganes de fer feina es varen crear el Certamen i el Festival, referents dins la cultura de les illes.

  7. Gràcies Pepe.
    Veig que estàs en part d’acord en el fons del que diu l’article. Jo per altra banda opin que si bé es cert tan el que tu dius com el que diu l’article, no creus que en un any, i tenint en compte que la regidora de cultura i Hisenda gaudeix d’una dedicació exclusiva, després d’haver donat practicament tota la potestat al senyor Valent per gestionar autonomament tota l’organització i refundació del que encare es diu Festival de Pollença (però ja no de música), hi havia temps de sobres per trobar una alternativa viable que fes viable aquest certament històric per Pollença, això ho dic possiblement posant com a punt de partida la revisió de les bases?

  8. Bon dia María
    Crec que les coses han canviat molt des de els anys 60. En aquell moment el
    Certamen i el Festival eren, com bé explica l’article; elements diferencials per fer una oferta complementaria innovadora. Ara al 2012 cal aprofitar els 50 anys de història (podem estar orgullosos pocs esdeveniments culturals arriben a complir aquesta “edat”) però igual que als anys 60 cal reflexionar i innovar.
    No he sentit a la regidora de Cultura dir que vol eliminar el Certamen, es tracta només d’aturar, reflexionar i posar ordre (bases del concurs, catalogació, finalitat del Certament…) A mi no em sembla mal aquest plantejament. També cal tenir en compte la situació econòmica actual. El pressupost del 2011 era de 28.000 euros encara que només es va fer una despesa de 16.000 euros. Les bases ens obligaven a comprar una obra per 3000 euros ens agradés o no i tenint moltes obres d’anteriors certamens encara emmagatzemades… Una de les coses que s’ha de fer és revisar les bases del proper Certament.
    La necessitat de revisar el Certamen també resta reflexada en el que es diu a l’article; falta de públic, qüestionament de quin museu volem…

  9. Esper Pepe que la teva sensibilitat t’hagi deixat llegir l’article… Que n’opined tu del tema certamen?

  10. On veus tu els insults?, el que en Biel T. comenta també es una opinió, que comparteixo.

  11. On veus tu els insults?, el que en Biel T. comenta també es una opinió, que comparteixo.

  12. Banyuts consentits, innocents i salvam el cul a un regidor…No està mal, enyorava aquest comentaris tan constructius sobre nosaltres. Joan, el nostre coordinador està fent tot el que pot per millor la gestió de l’àrea esportiva i fer-la més participativa. Tal vegada estaria bé col·laborar més i no insultar tant. Només és una opinió.

  13. Activar Pollença no l’activaran. Ara canviar-la… Ho faran d’alt fins baix que no la reconeixerà ni sa mare! I el que canvien no es precisament els mals endèmics d’aquest poble, sinó mes be el contrari, tot allò que feia millor i diferent Pollença de la resta de pobles.
    Crec que la crisi ja fa prou mal pq a mes la matem el Poble a cops de desídia!
    Gràcies senyora regidora de Cultura, gràcies per res!

  14. L’excusa de la crisis i de el que varen fer o no varen fer a la passada legislatura ja cansa, si un partit, o partits governa, té responsabilitat de governar i no pot quedar-se aturat

  15. Jo crec que si tots posen de la seva banda segur que es pot fer el certamen, segur que entretots trobam mesures adients per fer-ho però el que no es pot fer es no fer res i deixar morir les coses.

  16. ANTONIO OLIVER ENSEÑAT, como autor responsable de dos delitos de prevaricación administrativa y dos delitos de malversación de caudales públicos, en relación de concurso medial y ejecutados en grado de continuidad delictiva, concurriendo la circunstancia atenuante muy cualificada analógica de colaboración, a las penas de 1 año y 6 meses de prisión e inhabilitación absoluta por tiempo de 1 año y 6 meses por el delito de malversación. De conformidad con el artículo 88 se sustituye la pena privativa de libertad por la de 3 años de multa con una cuota diaria de 6 euros. Asimismo se le impone la pena de inhabilitación especial para todo empleo o cargo público (local, autonómico o estatal) por tiempo de 21 meses por el delito de prevaricación.

  17. Escoltant en joan C C per la radio pareix ser que l’han nomenat nou regidor d’esports. Està més enterat ell del que passa per les zones esportives i ha tengut més reunions ell amb esportistes i clubs que el qui realment cobra per això… aquets alternatius son banyuts i consentits. Com bé diu en Pepe ells no governen perquè no cobren… no és cert que no governin sols que no cobren. una de dues o son molt innocentets o tenen clar a quins polítcs de l’eqip de govern han de salvar u cul. pobrets.

  18. Es una llàstima que se perdi el Certamen. Suposo que la causa, com tot, està en la minva dels recursos de les administracions públiques i també en la manca de iniciativa i poc talent dels responsables de les mateixes. Ja no hi ha projecte ni objectiu, el dia a dia i l´improvització s´han fet els amos i senyors d´aquest poble i de la manera de gestionar que té el malgovern municipal. No hi ha cap objectiu cultural o social en la gestió que se fa per part de la “fregiduria” de cultura municipal, sols els recursos. Així s´han carregat , ja no sols el Certamen d´Arts Plàstiques, també el Festival de Música. I en el seu lloc han fet el “Festival Pollença”. Una iniciativa que aglutina moltes modalitats artístiques i culturals (molt parescuts a festivals que se fan a molts de llocs del món) i que potser tengui, en els primers anys, una major acceptació per un major nombre de públic i que, ja ho veurem, tengui més viabilitat econòmica. El que es segur es que no té res a veure amb el Certamen d´Arts Plàstiques ni amb el Festival Música de Pollença ni amb els objectius i les funcions que aquests realitzaven i la singularitat que ens donaven, com molt be s´exposa a l´article.

  19. Ara sortiran els comentaristes de torn i diran que sols ens sabem ficar amb la senyora Estrany, etc….., caldria no perdre les coses de vista i teni clar el “souc”. Aquestes actuacions ens passaran factura mes prest que tard i deixar clares les responsabilitats es important, tan pel que se fa be com pel que es fa malament. La decissio esta presa i hem de tenir clar qui la presa i com ho ha fet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s